Abstract
Background Reference intervals for basic liver laboratory diagnostic rely on manufacturers’
information, remaining unchanged for more than 20 years. This ignores known age and
sex dependencies.
Methods We performed a retrospective cross-sectional study to compare the age-dependent distribution
of flagged and non-flagged laboratory findings between reference limits from 3 distinct
sources: manufacturer, published reference study, and the truncated maximum likelihood
method applied on a cohort of inpatients aged 18–100 years. Discordance rates adjusted
for the permissible analytical uncertainty are reported for serum levels of albumin
(n= 150,550), alkaline phosphatase (n= 433,721), gamma-GT (n=580,012), AST (n= 510,620),
and ALT (n= 704,546).
Results The number of flagged findings differed notably between reference intervals compared,
except for alkaline phosphatase. AST and alkaline phosphatase increased with age in
women. Overall discordance for AP, AST, and ALT remained below 10%, respectively,
in both sexes. Albumin decreased with age which led to discordant flags in up to 22%
in patients ≥70 years. GGT and ALT peaked in 50–59-year-old men with up to 23.5% and
22.8% discordant flags, respectively.
Conclusion We assessed the impact of different reference limits on liver related laboratory
results and found up to 25 % discordant flags. We suggest to further analyse the diagnostic
and economic effects of reference limits adapted to the population of interest even
for well-established basic liver diagnostics.
Zusammenfassung
Hintergrund Referenzintervalle für die Basis-Leberlabordiagnostik beruhen auf seit über 20 Jahren
unveränderten Angaben der Hersteller. Dabei werden bekannte Abhängigkeiten von Alter
und Geschlecht ignoriert.
Methoden Eine retrospektive Querschnittsstudie wurde durchgeführt, um die altersabhängige
Verteilung von normwertigen/nicht normwertigen Laborbefunden zwischen 3 unterschiedlichen
Referenzintervallen zu vergleichen: Herstellerangaben, Referenzstudie und Truncated
Maximum-Likelihood-Methode, angewandt auf eine Kohorte stationärer Patienten (18–100
Jahre). Diskordanzraten, angepasst an die zulässige Messunsicherheit, werden für die
Serumspiegel von Albumin (n=150.550), alkalische Phosphatase (n=433.721), gamma-GT
(n=580.012), AST (n= 510.620) und ALT (n= 704.546) angegeben.
Ergebnisse Die Anzahl nicht normwertiger Befunde unterschied sich deutlich zwischen den verglichenen
Referenzintervallen, außer bei alkalischer Phosphatase. AST und alkalische Phosphatase
nahmen bei Frauen mit dem Alter zu. Die Gesamtdiskordanz blieb bei beiden Geschlechtern
unter 10%. Albumin nahm mit dem Alter ab, was bei Patienten ≥70 Jahren zu einer Diskordanz
von bis zu 22% führte. GGT und ALT erreichten ihren Höhepunkt bei 50–59-jährigen Männern
mit bis zu 23,5% Diskordanz.
Schlussfolgerung Verwendung unterschiedlicher Referenzgrenzen auf leberbezogene Laborergebnisse ergab
bis zu 25% nicht übereinstimmende Befunde. Diagnostische und wirtschaftliche Auswirkungen
von an die Zielpopulation angepassten Referenzwerten sollten für die Basisdiagnostik
der Leber näher analysiert werden.
Schlüsselwörter Referenzgrenzen - Querschnittsstudie - Leberdiagnostik - Diskordanzraten
Keywords Reference limits - cross-sectional study - liver diagnostics - discordance rates